در دنیای امروز تنها سه شرکت نینتندو، سونی Ùˆ Ù…Ø§ÛŒÚ©Ø±ÙˆØ³Ø§ÙØª هستند Ú©Ù‡ در بازار کنسول‌ها ÙØ¹Ø§Ù„یت می‌کنند. به همین خاطر است Ú©Ù‡ شاهد کنسولی Ú©Ù‡ تماماً دارای نکات منÙÛŒ باشد یا ØØªÛŒ در ÙØ±ÙˆØ´ دچار شکست کامل شود نیستیم. تقریباً بعد از عرضه کنسول‌های نسل ششم تعداد عرضه کنسول‌های بی‌کیÙیت تا به اینجا بسیار Ú©Ù… شده Ùˆ ØØ§Ù„ا در نسل نهم تنها شاهد کنسول‌هایی همچون پلی‌استیشن پنج، ایکس باکس سری اکس Ùˆ اس هستیم Ú©Ù‡ در کنار سوییچ همگی Ù…ØØµÙˆÙ„اتی موÙÙ‚ هستند Ùˆ Ø·Ø±ÙØ¯Ø§Ø±Ø§Ù† مختص خودشان را دارند. با این ØØ§Ù„ تاریخ صنعت بازی همیشه به این Ø´Ú©Ù„ نبوده Ùˆ Ø·ÛŒ تقریبا پنج دهه گذشته شاهد کنسول‌های بی Ú©ÛŒÙیت ÙØ±Ø§ÙˆØ§Ù†ÛŒ بودیم Ú©Ù‡ بعضی از آن‌ها Ù…ÙØªØ¶ØØ§Ù†Ù‡ شکست خوردند. در آیتم امروز به سراغ بدترین کنسو‌ل‌های بازی تاریخ Ø±ÙØªÛŒÙ… تا شما را با ده تا از بزرگترین شکست‌های این صنعت دوست داشتنی آشنا کنیم.
برای تماشای آیتم ویدیویی در یوتوب کلیک کنید
Virtual Boy
تولید کننده : Nintendo
کنسول Virtual Boy بزرگترین شکست کمپانی نینتندو به‌شمار می‌آید ØŒ آنقدر بزرگ Ú©Ù‡ ØØªÛŒ Wii U در مقابل آن یک پیروزی Ù…ØØ³ÙˆØ¨ می‌شود. این ساخته نیننتندو قرار بود به اولین کنسول‌ خانگی واقعیت مجازی مبدل شود، اولین Ù…ØØµÙˆÙ„ 32 بیتی این شرکت ژاپنی. سازندگان این کنسول ترس Ùˆ استرس زیادی از این بابت داشتند Ú©Ù‡ مبادا این کنسول تاثیر منÙÛŒ روی سلامتی Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ داشته باشد. در Ù¾ÛŒ این ماجرا سازندگان پیش‌گام دو کار مهم می‌شوند، اول اینکه از سازمان Schepens Eye Research Institute در‌‌خواست می‌کنند تا تاثیر Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از این کنسول را بررسی کنند؛ Ùˆ در نهایت مشخص می‌شود Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از این کنسول تنها برای Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ زیر Ù‡ÙØª سال می‌تواند خطرناک باشد. در گام بعد سازندگان تصمیم می‌گیرند روی جلد تمام عناوین این کنسول اخطار‌هایی را درج کنند تا از بروز هر گونه مشکل جلوگیری کنند، اما این اخطار‌ها به قدری درشت بودند (تقریباً اخطار‌ها Û±/Û³ جلد بازی‌ها را اشغال می‌کردند) Ú©Ù‡ هر ÙØ±Ø¯ در هنگام مواجه با این کنسول تصور می‌کرد Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از آن آسیب شدیدی را به‌وجود می‌آورد. سازندگان سیستمی نیز طراØÛŒ می‌کنند Ú©Ù‡ هر پانزده دقیقه یکبار به گیمر هشدار دهد تا بازی را متوق٠کند Ùˆ اندکی Ø§Ø³ØªØ±Ø§ØØª کند. در کنار موارد یاد شده Ùˆ قیمت Û¶Û°Û° دلاری  کنسول این پروژه شکست می‌خورد. مدتی بعد از عرضه کنسول، تولید آن متوق٠می‌شود Ùˆ نینتندو با تخÙی٠های زیاد اقدام به ÙØ±ÙˆØ´ این Ù…ØØµÙˆÙ„ می‌کند.
Sega 32 x
تولید کننده : سگا
با اینکه سگا در گذشته یکی از غول‌های صنعت بازی Ù…ØØ³ÙˆØ¨ می‌شد اما Ù…ØªØ£Ø³ÙØ§Ù†Ù‡ در ØØ§Ù„ ØØ§Ø¶Ø± به‌طور کامل از جنگ کنسول‌ها خارج شده‌ است؛ یکی از دلایل اصلی این موضوع عرضه اضاÙÙ‡ شونده‌های گران قیمت Ùˆ تصمیمات نادرست مدیریتی بود.. یکی از این اضاÙÙ‡ شونده‌ها Ú©Ù‡ بازار را بیش از ØØ¯ اشباع کرد Sega 32 x بود. برگردیم در دهه نود سگا قصد داشت بین عرضه دو کنسول قدرتمند خود یک کنسول Û³Û² بیتی را روانه بازار کند. Sega 32 x از سال Û±Û¹Û¹Û´ Ùˆ تا یک سال بعد یعنی Û±Û¹Û¹Ûµ به بازار عرضه شد. Ù…ØØµÙˆÙ„ÛŒ Ú©Ù‡ به عنوان اضاÙÙ‡ شونده سگا جنسیس شناخته می‌شد. این کنسول بازی در مجموع تنها Û´Û± بازی داشت. عناوینی Ú©Ù‡ اکثرا متعلق به جنسیس بودند Ùˆ تنها با بهبود‌های اندک گراÙیکی Ùˆ صوتی همراه شده بودند. در نهایت Sega 32 x با ÙØ±ÙˆØ´ نا‌مناسب به شکستی بزرگ برای سگا تبدیل شد.
Atari Jaguar
تولید کننده : آتاری
کمپانی آتاری در سال Û±Û¹Û·Û² تاسیس Ùˆ در ادامه به مهم‌ترین شرکت صنعت بازی در آن دوره تبدیل شد. در دهه Ù‡ÙØªØ§Ø¯ Ùˆ اوایل دهه هشتاد میلادی، آتاری بزرگترین نام در صنعت بازی بود. آتاری در این مدت سعی کرد با خلق بازی‌ها Ùˆ کنسول‌های بازی جایگاه خود را Ù…ØÚ©Ù… کند، اما این رویه همانند سگا باعث نابودی این شرکت شد شد. آتاری جگوار، آخرین ساخت این شرکت در تاریخ Û²Û³ نوامبر Û±Û¹Û¹Û³ با قیمت Û¹Û¹ دلار در آمریکای شمالی عرضه شد.
با اینکه جگوار از ترکیب پردازنده‌های Û³Û² بیتی ساخته شده بود، اما به‌عنوان اولین کنسول‌ Û¶Û´ بیتی از آن یاد می‌شود. در واقع نقطه‌ی ضع٠و نابودی این کنسول Ùˆ البته Ú©Ù„ آتاری همین کنسول بود. سیستم Ùˆ قطعات گیج کننده Ùˆ پیچیده این کنسول باعث شد تا ساخت Ùˆ انتشار بازی برای این کنسول سخت باشد. در مجموع تنها ÛµÛ° بازی برای جگوار منتشر شد. در انتها ÙØ±ÙˆØ´ پایین باعث شکست جگوار شد تا آتاری برای همیشه از بازار کنسول‌های بازی خارج شود.
Atari 5200
تولید  کننده : آتاری
آتاری در سال ۱۹۷۷پس از موÙقیت مدل Û²Û¶Û°Û° تصمیم Ú¯Ø±ÙØª جانشین این Ù…ØØµÙˆÙ„ موÙÙ‚ را با نام  آتاری ÛµÛ²Û°Û° عرضه کند.  این کنسول با Ùناوری مشابه کامپیوتر‌های Û¸ بیتی ساخته شد Ùˆ از این منظر یک Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØª در زمینه تکنولوژی به‌شمار Ù…ÛŒâ€ŒØ±ÙØª. Ù…ØªØ§Ø³ÙØ§Ù†Ù‡ نکات مثبت این کنسول همینجا به پایان می‌رسند. وزن زیاد، زخامت بیش از اندازه Ùˆ صد البته کنترلی Ú©Ù‡ بیشتر شبیه تلÙÙ† بود، عواملی بودند Ú©Ù‡ باعث می‌شدند این کنسول از نظر ظاهری هیچ جذابیتی نداشته باشد. بازیکنان در هنگام Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ بخاطر کنترل تلÙÙ†ÛŒ Ø´Ú©Ù„ØŒ در انتخاب دکمه‌ها گیج می‌شدند Ùˆ همین امر باعث می‌شد تجربه لذت بخشی از بازی کردن با این کنسول نداشته باشند. این کنسول از تعداد بازی های بسیار Ú©Ù…ÛŒ سود میبرد Ùˆ اکثر بازی‌های آن در ØÙ‚یقت نسخه های پورت شده کنسول آتاری Û²Û¶Û°Û° بودند. با اینکه تولید انبوه کنسول آتاری Û²Û¶Û°Û° ادامه داشت، اما آتاری ÛµÛ²Û°Û° ناکام ماند Ùˆ به عنوان لکه‌ی سیاهی در کارنامه‌ی آتاری از آن یاد می‌شود.
CDI (Compact Disc-Interactive)
تولیدکننده : Ùلیپس
Ùˆ اما CDIØ› نسولی Ú©Ù‡ در سال Û±Û¹Û¹Û° توسط کمپانی مشهور Ùیلیپس ساخته Ùˆ عرضه شد. با وجود عرضه بازی برای این Ù¾Ù„ØªÙØ±Ù…ØŒ متوجه خواهید شد Ú©Ù‡ هدÙ اصلی خلق این Ù…ØØµÙˆÙ„ در ØÙ‚یقت تمرکز بر روی بازی‌های ویدیویی نبوده Ùˆ در واقع Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از Ù†Ø±Ù…â€ŒØ§ÙØ²Ø§Ø±â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ آموزشی Ùˆ تجاری هد٠اصلی سازندگان بود. در ادامه باید Ú¯ÙØª Ú©Ù‡ Ùهرست بازی‌های این کنسول تماماً شامل آثار بی‌کیÙیت Ùˆ غیر قابل تØÙ…Ù„ است، با اینکه بازی‌هایی از جمله زلدا یا ماریو برای این Ù¾Ù„ØªÙØ±Ù… عرضه شدند اما این آثار بزرگ نیز عملکرد همیشگی را نداشتند Ùˆ در مجموع کنسول Compact Disc هیچ‌گونه بازی باارزشی را در اختیار نداشت. عاملی Ú©Ù‡ نباید آن را ÙØ±Ø§Ù…وش کنیم ترکیب عجیب تکنولوژی CDI است Ú©Ù‡ باعث شد ساخت بازی برای توسعه دهندگان بسیار سخت Ùˆ دشوار باشد.
Apple Bandai Pippin
تولیدکننده : اپل و بندای
شرکت Apple یکی از مشهورترین تولید کننده های ابزارهای هوشمند است Ú©Ù‡ Ø§ØØªÙ…الا همه‌ی ما با آن آشنا هستیم. جالب است بدانید Ú©Ù‡ این کمپانی Ù…Ø¹Ø±ÙˆÙØŒ بار‌ها برای ورود به صنعت پردرآمد بازی های ویدیویی تلاش کرده است، اما همان‌طور Ú©Ù‡ مشخص است تلاش‌های اپل در بخش کنسول‌های بازی ناموÙÙ‚ بود. ØØ§Ù„ قصد داریم به اولین گام اپل برای ورود به صنعت بازی اشاره کنیم، کنسولی Ú©Ù‡ اکثرا آنرا با نام pippin می‌شناسند. Apple bandai pippin یک کنسول Û¶Û°Û° دلاری بود Ú©Ù‡ بین سال‌های Û±Û¹Û¹Û¶ تا Û±Û¹Û¹Û· عرضه شد‌. این Ù…ØØµÙˆÙ„ قرار بود بیشتر یک دستگاه چند رسانه‌ای باشد تا اینکه تماماً یک کنسول بازی باشد. در اصل برنامه اپل این بود تتا Ù¾Ù„ØªÙØ±Ù…ÛŒ بسازد Ú©Ù‡ دیگر شرکت‌ها آن را لایسنس کنند. باندای در  سال 1994 برای ساخت کنسولی بر اساس این Ù¾Ù„ØªÙØ±Ù… با اپل تماس Ú¯Ø±ÙØª Ùˆ اینگونه ساخت Apple bandai pippin آغاز شد.
مهم‌ترین دلیلی Ú©Ù‡ باعث شد این کنسول با شکست روبرو شود، نبود بازی‌های با Ú©ÛŒÙیت بود. در کنار این مهم ØŒ قیمت Û¶Û°Û° دلاری هم دیگر ÙØ§Ú©ØªÙˆØ±ÛŒ بود Ú©Ù‡ باعث نابودی pippin شد. Pippin با ÙØ±ÙˆØ´ نا‌مناسب به عنوان اولین شکست اپل برای ورود به صنعت بازی به شمار می‌رود.
N Gage
تولید کننده : نوکیا
ایده‌ ساخت کنسول بازی توسط یک شرکت تولید کننده تلÙÙ† های هوشمند تنها Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ به اپل نمی‌شود. نوکیا روزگاری مهم‌ترین شرکت این ØÙˆØ²Ù‡ بود Ùˆ Ø·ÛŒ بازه‌ای تصمیم Ú¯Ø±ÙØª تا به بازار کنسول‌های بازی هم ورود کند . این شرکت Ùنلاندی در سال Û²Û°Û°Û³ کنسول همراه خود را با نام N Gage وارد بازار کرد. N Gage به بازیکنان اجازه میداد تا در کنار بازی با این Ù…ØØµÙˆÙ„ از آن به عنوان تلÙÙ† همراه نیز Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کنند. Ù…ØªØ§Ø³ÙØ§Ù†Ù‡ وجود Ø¨ÛŒØ´â€ŒØ§Ø²â€ŒØØ¯ دکمه‌های مختل٠بر روی این کنسول دستی باعث می‌شد تا مصر٠کننده در هنگام Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ بسیار گیج Ùˆ سردردگم شود. باتری بسیار ضعی٠و تعداد Ú©Ù… بازی‌های تولید شده از دیگر مشکلات این کنسول بود. اگرچه بازیهای باکیÙیتی برای این کنسول در دسترس بود اما در نهایت مشکلات یاد شده باعث شکست N-Gage شدند.
Nuon
تولیدکننده : VM Labs
کنسول NuonØŒ یا بهتر است بگوییم یک دستگاه DVD با قابلیت اجرای بازی کنسولی است Ú©Ù‡ با همکاری شرکت‌های بزرگی از جمله: سامسونگ، موتورولا، آر سی ای Ùˆ توشیبا به‌وجود آمد. توسعه دهنده اصلی این کنسول یعنی VM laps قصد داشت تکنولوژی‌ خلق کند Ú©Ù‡ DVD را به یک Ù¾Ù„ØªÙØ±Ù… چند رسانه‌ای تبدیل کند. این دستگاه قرار بود ویژگی‌های همچون اتصال به اینترنت، اجرای بازی‌های ویدیویی وهمچنین قابلیت پخش Ùیلم CD Ùˆ DVD را یکجا به مصر٠کننده ارائه دهد. وجود تنها هشت بازی Ùˆ چهار عنوان Ùیلم از نکات منÙÛŒ قابل توجه این کنسول هستند Ú©Ù‡ از طراØÛŒ زیبایی نیز بهره‌مند نبود. با تمام این اوصا٠اصلی ترین عامل شکست این کنسول را باید مقطع زمانی عرضه‌ی آن دانست؛ جایی Ú©Ù‡ سونی با عرضه‌ی پلی استیشن دو بازار کنسول‌ها را درو کرد! کنسول Nuon در سال Û²Û°Û°Û° به بازار عرضه شد Ùˆ در سال Û²Û°Û°Û³ تولیدش متوق٠شد.
Ouya
تولیدکننده : اویا
Ouya کنسولی مبتنی بر سیستم عامل اندروید بود Ú©Ù‡ به شما اجازه می‌داد با اتصال به تلویزیون از آن Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کنید. در ØØ§Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ Ouya از نظر ÙÙ†ÛŒ در شرایطی بود Ú©Ù‡ امکان ساخت بازی‌های موÙÙ‚ Ùˆ با Ú©ÛŒÙیت را ÙØ±Ø§Ù‡Ù… می‌کرد، اما هرگز اثر ارزشمندی برای این Ù¾Ù„ØªÙØ±Ù… عرضه نشد؛ Ùˆ همین ماجرا اصلی ترین رکن شکست یک کنسول به شمار می‌رود. مانند دیگر کنسول‌های بدی Ú©Ù‡ در ابتدا اشاره کردیم نکات منÙÛŒ کنسول Ouya نیز در همینجا به پایان نمی‌رسد. هم کنترلر Ùˆ هم کنسول مشکلات بزرگی داشتند Ùˆ گاها عملکرد بدون نقصی را از خود بروز نمی‌دادند. در هنگام طراØÛŒ Ùˆ ساخت این کنسول سازندگان برای تأمین هزینه‌ها یک کمپین Kickstarter را آغاز می‌کنند Ùˆ در این زمینه نتیجه مطلوبی را بدست می‌آورند؛ Ù…ØªØ£Ø³ÙØ§Ù†Ù‡ کنسول Ouya ÙØ±ÙˆØ´ چشمگیری نداشت Ùˆ باعث ایجاد مشکلات مالی برای شرکت Ouya شد، Ùˆ همچنین این شرکت را مجبور کرد تا به‌ مرور ÙØ¹Ø§Ù„یت تجاری خود را متوق٠کند. تمام دارایی‌های Ouya به شرکت Razer ÙØ±ÙˆØ®ØªÙ‡ می‌شود Ùˆ در تاریخ Û²Û· جولای Û²Û°Û±Ûµ هم Razer توق٠کامل تولید کنسول ouya را اعلام می‌کند.
HyperScan
تولیدکننده : متل
در آخرین گزینه برگردیم به سال 2006 جایی Ú©Ù‡ شرکت متل تولید کننده بزرگ اسباب بازی ØŒ ØØ¯ÙˆØ¯Ø§ سه دهه پس از عرضه ناموÙÙ‚ کنسول بازی Intellivision به سراغ ساخت کنسول دیگری به نام hyper scan Ø±ÙØª. در این کنسول برای تجربه‌ی کامل یک بازی، لازم بود بخش بخش بازی را به صورت جداگانه Ùˆ کارتی خریداری کنید. پس از خرید کارت بازی، کنسول آن را اسکن می‌کرد Ùˆ می‌توانستید تنها بخشی از بازی مورد نظر را تجربه کنید. شما زمانی می‌توانستید یک بازی را به صورت کامل تجربه کنید Ú©Ù‡ تمام کارت‌های آن را خریداری کرده باشید‌.
این کنسول تنها شامل پنج بازی می‌شد Ú©Ù‡ از بین آنها می‌توان: x_men , Interstellar Wrestling League Ùˆ spider Man اشاره کرد Ú©Ù‡ ØØªÛŒ پکیج کامل کارت‌های آن‌ها منتشر نشد تا عملا سه بازی از پنج بازی این کنسول ناقص باشند. کنسول hyper scan مشکلات بزرگی همانند به‌جود آوردن لودینگ‌های طولانی، کنترلر ضخیم Ùˆ بد ÙØ±Ù…ØŒ سیستم Ø¶Ø¹ÛŒÙØŒ سخت Ø§ÙØ²Ø§Ø± قدیمی نا کار آمد داشت. خوشبختانه تنها یکسال بعد از عرضه تولید این Ù…ØØµÙˆÙ„ متوق٠شد.
خب به پایان این مطلب رسیدیم. از نظر شما اصلی ترین دلیل شکست این کنسول‌ها Ú†Ù‡ بود؟ آیا از نظر شما کنسول‌ دیگری بود Ú©Ù‡ به آن اشاره نشد؟ ØØªÙ…ا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید